Het verlies bij televisie loopt in het eerste kwartaal waarschijnlijk op tot 100 à 120 miljoen euro, bijna gelijk aan het totale verlies over 2010 van 125 miljoen euro. Over heel 2011 verwacht Philips dan ook niet meer dat het winstgevend zal zijn. Het aandeel Philips verloor maandagmiddag bijna 2 procent.
Televisie is al langer een zorgenkindje voor Philips. Na het WK Voetbal van 2010 zorgden oplopende voorraden tot een felle concurrentiestrijd op de markt. De prijzen daalden vorig jaar in het vierde kwartaal gemiddeld met 20 procent. In het eerste kwartaal zette de prijsdaling door met een gemiddelde van 15 procent.
Concurrentie
,,Het is heel makkelijk geworden om op de markt toe te treden, waardoor de concurrentie toeneemt. Bovendien moet je de producten heel snel doorverkopen. Gespecialiseerde bedrijven kunnen dat beter”, zei analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.
Hoewel vertrekkend topman Gerard Kleisterlee heeft laten doorschemeren dat televisie geen kernactiviteit meer is, lijkt Philips wel te hechten aan de naam Philips op televisies. Hiermee wil het de band met elektronicawinkels warmhouden. Daarom sloot het bedrijf in het verleden licentie-overeenkomsten met andere fabrikanten, waardoor de financiële risico’s bij de partner liggen en de naam Philips gehandhaaft blijft.
Prioriteitenlijst
De grote vraag is wat opvolger Frans van Houten, die naar alle waarschijnlijkheid aanstaande donderdag door de aandeelhouders zal worden verkozen, gaat doen. Hoewel hij nog niet publiekelijk naar buiten is getreden over zijn ideeën als nieuwe topman van Philips, heeft hij tegenover analisten wel aangegeven dat de winstgevendheid bij televisie bovenaan zijn prioriteitenlijstje staat.
Analisten verwachten dan ook dat Van Houten, die bekendstaat als dealmaker, snel maatregelen zal treffen bij TV. Het sluiten van meer licentie-overeenkomsten is de meest waarschijnlijke maatregel. Eerder sloot Philips al overeenkomsten in onder meer de Verenigde Staten en China. De belangrijkste regio's, waarvoor Philips licentie-overeenkomst heeft, zijn Europa, Brazilië en Rusland.
Deal
,,Hij zou het moeten kunnen. Een aantal jaar geleden heeft hij bij Philips ook al een rol gespeeld bij het in werking stellen van de eerdere licentie-overeenkomsten'', zei Versteeg.
Makkelijk zal het echter niet zijn. ,,Intern zal hij wel makkelijk de handen op elkaar krijgen, maar het is wel moeilijker geworden om snel een deal te sluiten. Hij zal er wel even zoet mee zijn, in die zin had Philips beter eerder bij TV kunnen ingrijpen'', aldus analist Marcel Achterberg van Petercam.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl